Ik kreeg op 15 jaar tijd nog nooit zoveel reacties op een post als afgelopen week…

Moest je het gemist hebben, ik kreeg op Valentijn een ietwat ongebruikelijke mail in mijn inbox.

En kreeg o.a. deze reactie:

Dus bij deze hoe ik het zou aanpakken, als ik haar was en mij zou mailen😊:

Voel je het verschil?

Vijf lessen die ik leerde uit deze Valentijnsmail:

  1. Ik kreeg tientallen reacties. Ik kan niet op alles antwoorden, maar écht dank je wel.
    Rode draad in die reacties was verbouwereerdheid.
    Dat dit kan? Bestaat dit ?
    Ja dus.

De schrijfster van de Valentijnsmail heeft een coachingsdiploma en noemt zich specialist in communicatie, met name vrouwelijke communicatie.
Vertrouwen en veiligheid zijn cruciaal in een coachingssetting. De manier waarop ze communiceert dragen hier niet toe bij.
Wat doen dit soort uitingen met het beeld wat mensen krijgen over coaches?

LES 1: Het is nodig om zeer kritisch te zijn in coachingsland.

  1. Ik ging in gesprek met een lieve man over dit thema en hij stelde me de vraag: ‘waarom raakt je dit?’,
    want ja ik ga niet stoer doen,
    dit raakte me.

Omdat ik weet dat er nog werk aan de winkel is op het thema vrouwelijkheid, relaties…
Alles in mijn leven loopt heel erg zoals ik het wil,
behalve het thema relaties,
dat had ik graag anders gezien.

En als je me een beetje kent, weet je dat ik dingen aanpak, en grondig, als ik iets écht wil (en ik bedoel hiermee niet dat ik 150 dates heb gehad, het waren er wat minder), maar dat ik me laat ondersteunen door topexperts.

Ik weet ook hoe het komt dat dit minder goed loopt dan ik wil. I know my story (daar ga ik je niet mee
lastig vallen), dus ja, dit is mijn gevoelige plek.

LES 2: Als iets je raakt, heb je nog heling te doen op dat thema, dus ik mag hier nog verder mee aan de slag…

  1. Mensen kunnen je zeer verschillend ervaren.
    De dame uit de mail vindt me zeer mannelijk.
    Ik kreeg ook heel wat andere reacties, o.a. deze.

LES 3: Als je zichtbaar bent, zou het kunnen dat mensen iets van je gaan vinden.
Neem dat niet persoonlijk en besef dat het hun perceptie is.
Wees gewoon lekker jezelf,
schaamteloos,
ga in je grootsheid staan,
pak dat podium.
En dans…

  1. Eén reactie week af van de tientallen reacties die ik kreeg:
    ‘Ben je nu niet wat streng?’ ‘Het is onhandig maar ze doet het toch maar?’

Ik ben niet gediend met zo’n tone of voice in mijn inbox dus ik geef mijn grenzen aan.

LES 4: Blijf trouw aan jezelf en wees niet te braaf. Als iets niet goed voelt,
cut the crap en zeg het gewoon.

  1. Ik ontdekte dat de zin :
    ‘ik zeg dit met de beste intenties’
    heel vaak een voorbode is van dit soort oordelende, niet subtiele uitingen.
    Heb jij ook die ervaring ?

LES 5 : Wees op je hoede als mensen expliciet meer dan eens zeggen dat iets vanuit de beste intentie gezegd wordt (zeker als je hen niets gevraagd hebt).

Dus, dank je wel x, voor alle inzichten die je me bracht.

Wil jij een pittige, liefdevolle stem naast je om mee te kijken naar jouw business?
Iemand die met je meedenkt over hoe je op een constructieve manier aan klanten geraakt?
Die feedback geeft op je marketinguitingen?