Heb jij een ‘monchichi’ in je bedrijf?

De gouden raad…

Toen Andres in juni startte in de creche, vertelde men dat het best is om iets van thuis mee te geven, bijvoorbeeld een knuffel. Drie dagen voor de start toverde ik de monchichi tevoorschijn en betrok hem bij alles wat we deden. Sindsdien ging deze monchichi altijd mee naar de creche.

Vorige week kreeg ik Andres’ eerste ‘rapport’, een evaluatie van de eerste 100 dagen. Ik wist dat het niet vlekkeloos liep, ook al had ik hem de eerste maanden maar 3 u per dag gebracht. Het ‘rapport’ ging precies over een ander kind. Ik dubbelcheckte de naam. Ik las dat hij het heel moeilijk had, veel huilde, niet met andere kinderen speelde, weinig interesse toonde in het speelgoed…

Dit hield me bezig. Hoe kon hij zo’n ander gedrag vertonen dan wat ik normaal thuis en in de speeltuin zie? Wat was er dan zo anders in zijn omgeving? Ik besloot bij wijze van experiment de monchichi thuis te laten!

Guess what? Dit maakte direct een wereld van verschil. Plots voelde hij zich veel vrijer, had wel oog voor andere kinderen en ook voor het speelgoed. Blijkbaar was hij eerder de hele tijd bezorgd dat hij zijn knuffel niet mocht kwijtspelen. Waardoor hij minder oog had voor zijn omgeving, en heel ander gedrag vertoonde. En het naar de creche gaan heel anders beleefde.

Waarom ik je dit vertel?

Omdat jij misschien ook een ‘monchichi’ hebt in je bedrijf? Iets wat iedereen zegt dat je moet doen. Iets wat je eigenlijk niet ten goede komt, en door het weg te halen alles weer gaat stromen.

Zo sprak ik deze week Anne. Ze heeft een bloeiend bedrijf, waar ze een dienst aanbiedt gericht op babies voor ze geboren worden, en een andere dienst gericht op de eerste 6 maanden na de geboorte. Dit loopt als een trein en hier ligt haar hart. Er werd haar verteld dat ze best een webshop zou beginnen met spullen voor babies, omdat dat passief inkomen zou zijn en ze toch al die doelgroep aansprak.

Ik zag haar gezicht toen ze hierover vertelde. Haar hart lag er niet. Ze overwoog om iemand aan te nemen om het werk van de webshop over te nemen.

‘Hoe zou je je voelen als je de webshop zou verkopen ?’, vroeg ik haar. Ze keek me aan. ‘Er zou een pak van mijn schouders vallen’, vertelde ze me. Ik gaf haar hele concrete tips om deze piste verder te onderzoeken.

Kan het zo simpel zijn?

‘Kan het zo simpel zijn?’, vragen klanten me vaak. Ja, ik hou van simpel. Omdat het rust geeft in je hoofd, en duidelijkheid geeft naar je klant.

Zo raad ik in The High-end Experience mijn klanten aan om hun aanbod niet te groot te maken en hun niche specifiek te maken…

Houd het simpel, zodat je je handen vrij houdt, je hart voelt kloppen en vrijheid ervaart…

Ben jij mijn nieuwe VIP-klant?